Tuki puolueelle tai puolueyhdistykselle

Tueksi puolueelle tai puolueyhdistykselle luetaan rahana, tavarana, palveluna tai muulla vastaavalla tavalla saadut suoritukset.

Puolueella tarkoitetaan puoluelain mukaisesti oikeusministeriössä pidettävään puoluerekisteriin merkittyä rekisteröityä yhdistystä. Puoluerekisteriin rekisteröidyt puolueet voi tarkistaa oikeusministeriön vaalit.fi-sivustoltaAvautuu uuteen välilehteen. Puolueyhdistyksellä tarkoitetaan puoluelain määritelmän mukaisesti puolueeseen tai sen jäsenyhdistykseen niiden sääntöjen mukaan kuuluvaa yhdistystä.

Puolueelle tai puolueyhdistykselle annettuna tukena ei kuitenkaan pidetä suorituksia, joiden ei ole arvioitu aiheuttavan vaaraa sidonnaisuuksien syntymisestä. Tällaiset suoritukset on kuvattu kohdassa Suoritukset, jotka eivät ole tukea.

Muuna kuin rahana saatu tuki

Tueksi katsotaan varsinaisen rahallisen tuen lisäksi myös muu rahassa mitattavissa oleva tuki, joka on kuitenkin annettu muuna kuin rahana. Muuna kuin rahana saatu tuki on arvioitava rahalliseen arvoonsa ja ilmoitettava lakisääteisissä ilmoituksissa. Tällaista tukea voivat olla esimerkiksi sanomalehtien antama ilmainen ilmoitustila tai yritysten omilla toimialoillaan tarjoamat ilmaispalvelut, esimerkiksi verkkosivujen ammattimainen suunnittelu tai muun kampanjamateriaalin, kuten julisteiden ja esitteiden, tuottaminen.

Lehtien ja muiden yritysten antamat tavanomaiset paljousalennukset tai tavanomaiset ilmaispalvelut jäävät yleensä tuki-käsitteen ulkopuolelle, eikä niitä tarvitse tällöin sisällyttää ilmoituksiin.

Vaalikampanja-aikana annettu tuki

Vaalikampanjan tueksi luetaan vain kampanja-aikana saatu tuki. Muuna aikana saatu tuki on puolueelle tai puolueyhdistykselle annettua muuta tukea. Tämä jaottelu tulee huomioida, kun puolue tai puolueyhdistys laatii ilmoitusta vaalikampanjan kuluista ja rahoituksesta sekä mainoksen maksajasta.

Kampanja-aika alkaa kuusi kuukautta ennen vaalipäivää ja päättyy kaksi viikkoa vaalipäivän jälkeen.

Tuen antaja on yksilöitävä, mikäli vastaanotettu tukisuoritus on vähintään 2 000 euroa (1.7.2025 alkaen). Ennen 1.7.2025 vastaanotetusta tuesta on ilmoitettava, jos tuen arvo on vähintään 1 500 euroa.

Lue lisää puolueen vaalirahoitusilmoituksesta täältä.


Suoritukset, jotka eivät ole tukea

Puolueelle tai puolueyhdistykselle annettuna tukena ei pidetä suorituksia, joiden ei ole arvioitu aiheuttavan vaaraa sidonnaisuuksien syntymisestä. Tällaisista suorituksista ei tarvitse tehdä ajantasaisia ilmoituksia. Seuraavia suorituksia ei pidetä tukena:

  • tavanomainen talkootyö ja tavanomaiset ilmaispalvelut
  • tavanomaiseen järjestötoimintaan tai omaisuuden hoitoon liittyvät käyvän arvon mukaiset suoritukset
  • puolueen ja puolueyhdistysten toisiltaan saamat suoritukset
  • pysyväisluonteisen ja markkinaehtoisen liiketoiminnan tulot
  • sijoitustoiminnan tulot
  • valtionavustus sekä muu vastaava lakiin tai valtion tai kunnan talousarvioon perustuva avustus
  • puolueelle tai puolueyhdistykselle suoritettavat luottamushenkilömaksut (1.7.2025 alkaen)
  • Euroopan unionin toimielinten sekä vastaavien kansainvälisten järjestöjen myöntämät ja niiden talousarvioon perustuvat suoritukset (1.7.2025 alkaen)
  • kansanedustajamaksut (VTV suositellut ilmoittamista vuoden 2024 loppuun asti)
  • puolueen, puolueyhdistysten ja ehdokkaiden väliset läpikulkuerät (VTV suositellut ilmoittamista vuoden 2023 loppuun asti).
‍Näitä suorituksia kuvataan tarkemmin seuraavaksi.

Tavanomainen talkootyö ja tavanomaiset ilmaispalvelut

Tavanomainen talkootyö on vapaaehtoista, palkatonta työtä. Ainoastaan luonnollinen henkilö voi tehdä talkootyötä. Siten yritysten antamat maksuttomat palvelut, kuten palveluna tehty banderollien kiinnittäminen, ovat aina tukea.

Puolueen ja puolueyhdistyksen tavanomaiseen järjestötoimintaan tai omaisuuden hoitoon liittyvät käyvän arvon mukaiset suoritukset

Tukena ei pidetä sellaisia ulkopuolisilta saatuja suorituksia, jotka liittyvät yhdistyksen toiminnan ja talouden tavanomaiseen, jokapäiväiseen hoitamiseen, kuten yhdistyksen tehtäviin työnantajana ja käyttöomaisuuden haltijana. Tällaisia suorituksia voisivat olla esimerkiksi maksut, jotka puolue saa omistamansa toimistohuoneiston tai toimistoirtaimiston myynnistä. Edellytyksenä kuitenkin on, että suoritus on käyvän arvon mukainen.

Omaisuuden hoitoon liittyviksi suorituksiksi katsotaan myös vakuutus- ja vahingonkorvausten kaltaiset tavanomaiset suoritukset.

Vaalikampanjan varainhankintaan liittyvät suoritukset ovat kuitenkin ilmoitettavaa tukea. Esimerkiksi vaaliseminaarin lipputulot eivät ole tavanomaiseen järjestötoimintaan liittyviä suorituksia.

Puolueen ja puolueyhdistysten toisiltaan saamat suoritukset

Puolueen ja puolueyhdistyksen toisiltaan saamat suoritukset ovat puolueyhteisön sisäisiä siirtoja, eikä niihin siten liity vaaraa sidonnaisuuksista ulkopuolisiin rahoittajiin. Tällaisia siirtoja voisivat olla esimerkiksi puoluetuen tai jäsenmaksujen tilitykset puolueen ja puolueyhdistysten välillä.

Puolueen ja puolueyhdistyksen pysyväisluonteisen liiketoiminnan tulot

Pysyväisluonteisella liiketoiminnalla tarkoitetaan luonteeltaan jatkuvaa liiketoimintaa, jota harjoitetaan markkinaehtoisesti yleisillä markkinoilla. Tällaista liiketoimintaa voi olla esimerkiksi se, että puolueen omistama tilitoimisto myy palveluitaan.

Pysyväisluonteisen liiketoiminnan tuloja ei katsota tueksi, jotta puolueet ja puolueyhdistykset eivät joutuisi epäedulliseen asemaan harjoittaessaan markkinaehtoista liiketoimintaa.

Luonteeltaan tilapäinen liiketoiminta on eri asia kuin tässä kohdassa tarkoitettu pysyväisluonteinen liiketoiminta. Esimerkiksi vaalikampanjan rahoittamiseen liittyvä liiketoiminta ei yleensä ole pysyväisluonteista. Vaikka vaalikampanjan varainhankinta olisikin luonteeltaan jatkuvaa ja sitä harjoitettaisiin yleisillä markkinoilla, se ei yleensä ole markkinaehtoista. Varojen antaminen vaalikampanjaan on myös tyypillinen tapa tukea puoluetta. Esimerkiksi kampanjan rahoittamiseksi järjestettyjen seminaarien lipputulot tai taulukaupan tulot eivät näin ollen ole tässä tarkoitettuja pysyväisluonteisen liiketoiminnan tuloja, ja ne tulee ilmoittaa tukena.

Puolueen ja puolueyhdistyksen sijoitustoiminnan tulot

Puolueen ja puolueyhdistyksen sijoitustoiminnan tuloja ovat esimerkiksi osingot ja talletusten korot sekä vuokratulot puolueen omistamasta kiinteistöstä.

Valtionavustus sekä muu vastaava lakiin tai valtion tai kunnan talousarvioon perustuva avustus

Näitä avustuksia ei katsota tueksi, sillä ne myönnetään lailla säädettyjen tai talousarviossa päätettyjen edellytysten perusteella. Käytännössä avustus myönnetään päätöksellä, johon voidaan myös hakea muutosta valittamalla.

Puolueelle tai puolueyhdistykselle suoritettavat luottamushenkilömaksut sekä kansanedustajamaksut

Luottamushenkilömaksut tai kansanedustajamaksut ovat kokouspalkkioita, joita puolueet keräävät luottamustoimiin valituilta henkilöiltä. Luottamushenkilömaksuja ei pidetä puolueelle annettuna tukena, koska ne eivät selkeästi sisälly tavanomaiseen järjestötoimintaan kuuluviksi suorituksiksi.

Lakimuutosten myötä vuonna 2025 VTV on arvioinut myös ehdokasmaksujen osalta, ettei niitä pidetä tukena. VTV on suositellut vastaanotettujen kansanedustajamaksujen ilmoittamista ajantasaisilla ilmoituksilla vuoden 2023 loppuun asti.

Euroopan unionin toimielinten sekä vastaavien kansainvälisten järjestöjen myöntämät ja niiden talousarvioon perustuvat suoritukset


Euroopan unionin toimielinten sekä vastaavien kansainvälisten järjestöjen myöntämiä ja niiden talousarvioon perustuvia suorituksia ovat esimerkiksi tavanomaiset käyvän arvon mukaiset suoritukset, kuten matkakulujen korvaukset, joita ei makseta puolueelle tukena vaalikampanjointiin.

Euroopan unionia vastaavia kansainvälisiä järjestöjä ovat esimerkiksi Yhdistyneiden kansakuntien alaiset järjestöt.

Puolueen, puolueyhdistysten ja ehdokkaiden väliset läpikulkuerät


Läpikulkuerillä tai läpilaskutuksella tarkoitetaan tilannetta, jossa esimerkiksi puolue tai piiri hankkii mainospaikkoja, ja laskuttaa niistä jälkikäteen esimerkiksi ehdokkailta. VTV on suositellut erilaisten läpikulkuerien ja niin sanotun läpilaskutuksen ilmoittamista ajantasaisilla ilmoituksilla vuoden 2023 loppuun, jos summa oli ylittänyt 1 500 euroa.

Vuodesta 2024 eteenpäin läpikulkueristä ei tarvitse tehdä ajantasaista ilmoitusta tai ilmoittaa puolueen vaalirahoitusilmoituksella, vaan kyse on puoluelain 8 §:n mukaisesta tavanomaisesta järjestötoiminnasta. Jatkossa vain ehdokkaalla on velvollisuus ilmoittaa kyseiset suoritukset vaalirahoitusilmoituksellaan.

Vaalimainoksen maksajan nimen ilmoittaminen


Puolueen ja puolueyhdistyksen on huolehdittava, että vaalikampanjaan kuuluvasta tai sitä tukemaan tarkoitetusta maksullisesta mainoksesta käy ilmi, kuka mainoksen on maksanut.

Jos mainoksen on maksanut yksityishenkilö, hänen nimensä saa julkistaa vain hänen nimenomaisella suostumuksellaan, mikäli hänen antamansa tuen arvo on pienempi kuin 2 000 euroa.
Jos puolue maksaa mainoksen itse, riittää, että puolueen nimi esiintyy mainoksessa selvästi.
Ilmoitusvelvollisuuden tavoitteena on avoimuuden lisääminen ja sen varmistaminen, että äänestäjät ja yleisö voivat arvioida ehdokkaiden sidonnaisuuksia.

Tarkastusvirasto ei valvo sitä, ilmeneekö vaalikampanjaan kuuluvasta mainoksesta maksajan nimi. Tästä syystä tarkastusvirasto ei anna eikä voikaan antaa tarkempia tulkintoja siitä, miten mainoksen maksajan ilmaisemisvelvollisuus tulisi käytännössä toteuttaa.