Vaalikampanjan kulut ja niiden ilmoittaminen
Ehdokas ei voi jättää kuluja ilmoittamatta sen perusteella, että hän siirtää maksuajankohdan kampanja-ajan ulkopuolelle.
Kampanjakuluina ei pidetä kuluja, joita ehdokkaalle olisi aiheutunut ilman vaalejakin. Tällaisia kuluja ovat esimerkiksi puolueen jäsenmaksut. Vaalikampanjoinniksi ei lasketa myöskään yhteydenpitoa äänestäjiin kampanja-ajan ulkopuolella, vaikka sillä pyritäänkin usein edistämään ehdokkaan uudelleenvalintaa.
Kampanja-aikana järjestetyt tilaisuudet sen sijaan katsotaan lähtökohtaisesti vaalikampanjoinniksi.
Vaalikampanjan kulujen erittely
Vaalikampanjan kulut ilmoitetaan kulutyypeittäin seuraavasti jaoteltuna: vaalimainonta, mainonnan suunnittelu, vaalitilaisuudet, vastikkeellisen tuen hankintakulut sekä muut kulut.
Esimerkkejä kulujen erittelystä
Vaalimainonnan kulut
Vaalimainonnan kulut eritellään lehti-, radio- ja televisiomainontaan, tietoverkossa ja muissa viestintävälineissä toteutettuun mainontaan, ulkomainontaan sekä vaalilehtien, esitteiden ja muun painetun materiaalin hankintaan.
Lehtimainonnan kuluilla tarkoitetaan sanoma-, ilmaisjakelu- ja aikakausilehdissä mainostamisesta aiheutuneita kuluja. Esimerkiksi lehdessä julkaistujen vaali- ja tapahtumamainosten ja kiitosilmoitusten kulut ilmoitetaan tässä kohdassa.
Radio- tai televisiomainonnan kuluina ilmoitetaan maksut mainosajasta radiossa tai televisiossa. Myös radio- tai televisiomainoksen toteutuksesta aiheutuneet kulut ilmoitetaan tässä kohdassa.
Tietoverkot-kohdassa ilmoitetaan kaikki verkossa toteutettu mainonta. Tähän lukeutuvat esimerkiksi verkkosivujen ylläpitokustannukset sekä sosiaalisen median (kuten Facebook, Instagram, X, LinkedIn, YouTube, TikTok jne.) mainonnasta aiheutuneet kulut.
Muut viestintävälineet kohdassa ilmoitetaan kulut, jotka ovat syntyneet mainonnasta jossain muussa kuin edellä mainituissa viestintävälineissä.
Ulkomainonta on ulkotiloissa ja julkisilla paikoilla tapahtuvaa mainontaa. Ulkomainonnan kuluina ilmoitetaan kulut, jotka ovat aiheutuneet esimerkiksi mainoksista kaduilla, tienvarsilla tai kulkuneuvojen kyljissä sekä mainospaikkojen vuokraamisesta.
Vaalilehtien, esitteiden ja muun painetun materiaalin hankinta -kohdassa ilmoitetaan kaikki painotuotteiden hankinnasta aiheutuneet kulut. Painotuotteita ovat esimerkiksi vaalilehdet, flyerit, esitteet ja julisteet.
Mainonnan suunnittelu
Mainonnan suunnittelulla tarkoitetaan esimerkiksi painotuotteiden ulkoasun suunnittelua, verkkosivujen suunnittelua tai viestintäsuunnitelman laadintaa. Näistä aiheutuneet kulut ilmoitetaan mainonnan suunnittelun kuluina.
Vaalitilaisuudet
Vaalitilaisuuksien kuluja voivat olla esimerkiksi tilavuokrat, tarjoilukulut ja esiintyjien palkkiot.
Vastikkeellisen tuen hankintakulut
Vastikkeellisen tuen hankintakuluja ovat vaalikampanjan hyväksi myytävien tuotteiden hankinnasta aiheutuneet kulut. Lue tarkemmin aiheesta Vaalikampanjan rahoitus ja sen ilmoittaminen kohdasta Vastikkeellinen tuki.
Muut kulut
Vaalikampanjan muita kuluja voivat olla erityyppiset yleiskulut kuten puhelin- ja postituskulut sekä palkat, palkkiot ja matkakulut, jotka eivät kohdistu suoraan mihinkään edellä mainituista kohdista.
Ehdokkaan puolesta maksetun kulun ilmoittaminen
Ehdokkaan tulee ilmoittaa tukena esimerkiksi hänen puolestaan maksetun lehtimainoksen arvo, jos mainoksen tarkoituksena on ainoastaan ehdokkaan vaalikampanjan tukeminen ja hänellä on ollut määräysvaltaa kulun syntymiseen. Ehdokas voi tällöin ilmoittaa mainoksen arvon myös kuluna vaalirahoitusilmoituksessaan. Näin tuki ja kulut vastaavat toisiaan.
Samalla tavalla ehdokkaan tulee ilmoittaa kaikki muutkin kulut, jotka hänen puolestaan on maksettu ja joiden tarkoituksena on hänen vaalikampanjansa tukeminen.